Kierowco, uważaj na światła. Zmiany w przepisach wchodzą w życie po cichu, mandaty aż do 3000 zł

Na polskich drogach pojawiło się nowe zagrożenie, o którym wielu kierowców może nie wiedzieć. Chodzi o zmiany dotyczące oświetlenia pojazdów – nie tylko grożą wysokie mandaty, ale także możliwe jest zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Policja zapowiada wzmożone kontrole, szczególnie w zakresie stosowania nieoryginalnych części i modyfikacji oświetlenia.

Oślepiające światła plagą na drogach

Aż 98% kierowców w Polsce skarży się na oślepianie przez światła innych pojazdów – wynika z badań Instytutu Transportu Samochodowego. W 70% przypadków winę ponoszą nielegalne zamienniki żarówek, szczególnie popularne retrofity LED montowane zamiast tradycyjnych halogenów.

W odpowiedzi na ten problem, policja zapowiedziała wzmożone kontrole technicznego stanu pojazdów, ze szczególnym naciskiem na oświetlenie. Nawet drobne odstępstwa od norm mogą zakończyć się mandatem lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Retrofity LED – legalne czy nie?

Choć retrofity LED kuszą lepszą widocznością i łatwym montażem, w Polsce nadal są nielegalne – przynajmniej w większości przypadków. Obecnie jedynie zamienniki dla kategorii H11 mogą uzyskać europejską homologację. Pozostałe retrofity, stosowane zamiast żarówek H4 czy H7, są zabronione i mogą skutkować poważnymi sankcjami.

Eksperci zwracają też uwagę na inne problemy: zniszczone klosze reflektorów i zabrudzone odbłyśniki, które dodatkowo zwiększają ryzyko oślepienia innych kierowców.

Co grozi kierowcom?

Za nielegalne źródła światła w aucie kierowca może otrzymać mandat w wysokości do 3000 zł. Dodatkowo policja może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Samochód z niehomologowanymi światłami nie przejdzie badania technicznego, co wymusi konieczność ich wymiany i ponownego badania.

Dlatego warto wcześniej sprawdzić, jakie żarówki są zamontowane w aucie. Używanie tylko tych, które są zgodne z homologacją producenta lampy, uchroni nas przed kosztownymi konsekwencjami.

Zmiany nadchodzą – legalizacja retrofitów?

W Unii Europejskiej trwają prace nad systemem dopuszczania retrofitów LED do użytku drogowego. Niemcy już częściowo wprowadziły takie przepisy, a Polska może pójść ich śladem. Jednak do czasu ich oficjalnego wprowadzenia, kierowcy powinni trzymać się obowiązujących przepisów.

Według dr. inż. Piotra Kaźmierczaka z ITS, proces homologacji retrofitów LED może potrwać jeszcze kilka lat. Na razie więc należy zachować ostrożność i unikać nieautoryzowanych modyfikacji.

Źródło: biznesinfo.pl